
Patru tunele impresionante, dintre care două au o lungime de 7 kilometri și alte două de 5 kilometri, sunt în curs de construcție pe noua linie feroviară dintre Brașov și Sighișoara. Acestea vor deveni cele mai lungi din țară, depășind recordul actual deținut de tunelul de pe linia Brașov–Întorsura Buzăului, care are doar 4 kilometri și a fost construit acum peste nouă decenii.
Lucrările progresează în ritm alert pe unele segmente, în timp ce altele au întâmpinat dificultăți tehnice. Pe tronsonul Apața-Cața, considerat cel mai complex și costisitor, patru mașini de foraj specializate, denumite „cârtițe” (TBM), lucrează simultan. Două dintre ele, Eleni și Varvara, au reușit să sape deja peste 3,2 kilometri de tunel în zona Ormeniș, unde se construiește perechea de 7 kilometri.
Pe celălalt segment, Homorod, unde se sapă tunelurile de 5,1 kilometri, activitatea a fost întârziată din cauza condițiilor geologice dificile. Cu toate acestea, utilajele Alexandra și Konstantina au depășit pragul de 500 de metri și continuă să avanseze, urmând să recupereze întârzierea.
În prezent, echipa de proiectare și construcție lucrează la o rată medie de 18 metri de tunel zilnic, montând simultan 12 inele de beton pe zi pentru consolidare.
Noul tronson feroviar va reduce semnificativ timpul de călătorie între Brașov și Sighișoara, deoarece în prezent trenurile parcurg cei 128 de kilometri în peste trei ore, fiind adesea afectate de întârzieri. Proiectul va mai dura câțiva ani până la finalizare, dar odată deschis, va aduce un salt calitativ major în infrastructura feroviară a României.