
Producătorul chinez de autovehicule BYD a decis să amâne lansarea producției la fabrica din Ungaria, mutând focusul pe o altă unitate din Turcia. Inițial, uzina de la Szeged urma să înceapă activitatea în toamna anului 2025, dar acum termenul a fost stabilit pentru 2026, iar producția va rămâne mult sub capacitatea maximă în primii ani.
Conform unor surse, fabrica din Ungaria, a cărei investiție se ridică la patru miliarde de euro, va produce doar câteva zeci de mii de mașini în 2026, mult sub capacitatea planificată inițial de 150.000 de unități. Pe termen lung, unitatea ar putea atinge o producție anuală de 300.000 de autovehicule, dar pentru moment, BYD va concentra resursele pe fabrica din Turcia.
Aceasta din urmă, situată la Manisa, va beneficia de o investiție de peste un miliard de euro și va atinge o capacitate de 150.000 de mașini în 2027, cu perspective de creștere în anii următori. Decizia de a extinde operațiunile în Turcia este motivată parțial de costurile mai mici de producție, comparativ cu Ungaria, unde salariile și prețurile la energie sunt mai ridicate.
O altă explicație pentru această strategie o reprezintă politicile vamale ale Uniunii Europene. Autovehiculele BYD vândute în prezent pe piața europeană sunt fabricate în China și supuse unor taxe suplimentare, care pot ajunge până la 27%. Prin producția în Turcia, compania poate evita o parte din aceste costuri, deoarece țara are un acord comercial preferențial cu UE.
Această manevră evidențiază provocările cu care se confruntă producătorii auto chinezi în încercarea de a se extinde în Europa, unde costurile operaționale și politicile comerciale pot influența deciziile de investiții. BYD rămâne una dintre cele mai dinamice companii din industria auto electrică, dar ajustările de planuri arată că expansiunea pe continent nu este lipsită de obstacole.