
În ciuda tendințelor pozitive de pe plan european, piața auto electrică din România a înregistrat o scădere semnificativă în primele șapte luni ale anului. În timp ce Uniunea Europeană înregistrează o creștere de 22% la vânzările de autovehicule electrice, România se confruntă cu o scădere de peste 40%, una dintre cele mai accentuate din UE.
Datele oficiale indică faptul că în prima jumătate a anului au fost înmatriculate puțin peste 3.000 de autoturisme electrice, o cifră modesta în comparație cu țări precum Austria, unde numărul a fost de zece ori mai mare, deși populația este la jumătate. Acest declin vine în contextul în care alte state din regiune, precum Polonia, Cehia sau Slovacia, au înregistrat creșteri substanțiale, cu ponderi între 60% și 70%.
Un factor decisiv în această scădere a fost suspendarea temporară a Programului Rabla, care a fost reluat abia de la 1 septembrie, cu un buget redus substanțial. Valoarea subvenției pentru mașinile full-electrice a fost ajustată de la 7.500 de euro la 3.700 de euro, o decizie care a afectat considerabil deciziile de achiziție ale consumatorilor.
De asemenea, prețurile ridicate ale autovehiculelor electrice reprezintă un alt obstacol major. Există puține modele accesibile, iar pentru variantele mai spațioase, potrivite pentru familie, costurile depășesc frecvent 40.000 – 50.000 de euro, fără subvenții.
În ciuda acestor provocări, industria auto electrică rămâne o prioritate la nivel european, având în vedere că din 2035, în UE nu vor mai putea fi comercializate autovehicule noi cu motoare pe benzină sau motorină. În acest context, este esențial ca România să găsească soluții pentru a stimula trecerea către electromobilitate și pentru a se alinia tendințelor europene.