
În luna iunie, vânzările de mașini noi în Uniunea Europeană au scăzut cu 7% față de aceeași perioadă a anului trecut, conform datelor publicate recent. Astfel, numărul total de autoturisme înmatriculate a ajuns la 1,01 milioane de unități, cu 70.000 mai puține decât în iunie 2024.
Pe plan general, în primele șase luni ale anului, scăderea a fost mai modestă, de doar 1,9%, totalul înmatriculărilor atingând 5,57 milioane de vehicule. Principalii piețe auto din Europa, precum Germania, Franța și Italia, au înregistrat reduceri semnificative.
Tendințe în funcție de tipul de motorizare
Mașinile cu motor pe benzină au suferit o scădere de 21%, iar cele diesel au înregistrat un declin și mai puternic, de 28%. În schimb, vehiculele hibride și electrice au cunoscut o creștere notabilă, cu 42% în cazul modelelor hibride plug-in. Deși în unele țări, inclusiv România, vânzările de mașini 100% electrice au scăzut, la nivel european, acestea au crescut cu 8%, ajungând la peste 168.000 de unități înmatriculate.
Clasamentul producătorilor
Volkswagen a condus piața în iunie, cu o cotă de 11%, urmat de Renault (7,4%) și Toyota (7,1%). Dacia s-a situat pe poziția a cincea, cu 5,5% din piață, depășind producători precum Peugeot, Citroën, Fiat, Hyundai și Kia. În medie, marca românească a vândut aproape 50.000 de mașini pe lună în UE, iar la nivelul primului semestru, totalul a ajuns la 288.000 de unități, cu 1% mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut.
Câștigători și învinși
Printre mărcile care au înregistrat cele mai mari scăderi se numără Tesla și Fiat, ambele cu aproape 40% mai puține vânzări față de anul trecut. Seat a avut, de asemenea, o performanță slabă, cu o scădere de 30%. Pe de altă parte, Volkswagen a crescut cu 12%, BMW cu 8%, iar Mini a înregistrat o creștere impresionantă de 34%. Alfa Romeo a avut, de asemenea, un avans notabil, de 32%.
Aceste fluctuații reflectă schimbările în preferințele consumatorilor și tendințele din industria auto, unde tehnologiile verzi capătă din ce în ce mai mult teren.