
Două mărci chinezești de mașini electrice, Neta și Zeekr, sunt acuzate că au manipulat datele privind vânzările, conform unor documente și interviuri obținute de presă. Companiile ar fi încheiat polițe de asigurare pentru vehicule noi înainte de a le vinde, astfel încât să poată raporta livrări fictive și să atingă obiectivele comerciale.
Potrivit informațiilor, Neta, deținută de grupul Zhejiang Hozon New Energy, care se află în insolvență, ar fi înregistrat vânzări anticipate pentru peste 64.000 de mașini între ianuarie 2023 și martie 2024. Această cifră reprezintă mai mult de jumătate din totalul vânzărilor raportate în această perioadă.
Zeekr, o marcă premium a grupului Geely, a folosit o tactică similară în orașul Xiamen, în colaborare cu un distribuitor local. În decembrie 2024, compania a raportat 2.737 de vânzări în acest oraș, deși doar 271 de vehicule au fost înmatriculate efectiv.
Practica de a vinde mașini „second-hand cu kilometraj zero” este frecventă în industria auto din China, unde concurența este acerbă, iar producătorii se confruntă cu probleme de supraproducție și scăderea prețurilor.
Autoritățile chineze au reacționat la aceste practici, iar presa de stat a publicat articole critice, evidențiind cazuri în care cumpărătorii au descoperit că mașinile pe care le-au achiziționat erau deja asigurate. Mulți dintre aceștia nu au fost informați și nu au primit compensații pentru perioada în care asigurarea a fost activă fără drept.
În urma scandalului, Ministerul Industriei din China a anunțat intenția de a interzice revânzarea mașinilor noi în primele șase luni de la înmatriculare, pentru a preveni astfel de manipulări. De asemenea, Asociația Dealerilor Auto a avertizat că unele companii îi forțează pe distribuitori să raporteze vânzări inexistente.
Geely, compania-mamă a Zeekr, a respins acuzațiile, dar nu a comentat în detaliu informațiile publicate. Neta și distribuitorul său din Xiamen nu au oferit nicio reacție oficială.
Un distribuitor Neta, care a vorbit sub condiția anonimatului, a declarat că compania i-a instruit să considere mașinile asigurate ca fiind vândute, chiar dacă nu fuseseră livrate clienților. „Ni s-a spus doar: ‘Faceți așa, toată lumea o face’”, a afirmat acesta.
În contextul acestor dezvăluiri, vânzările Neta au scăzut dramatic în 2024, ajungând la doar 1.215 de unități vândute în primul trimestru al anului 2025, pe fondul dificultăților financiare.
Pe piața auto chineză, investitorii se bazează pe două tipuri de date pentru a evalua performanța: cifrele de livrări către distribuitori și înregistrările de asigurări. Discrepanțele dintre acestea sugerează acum o posibilă pierdere a încrederii în rapoartele oficiale ale producătorilor.
Scandalul ar putea duce la măsuri mai stricte de reglementare a vânzărilor de vehicule electrice în China, cea mai mare piață auto din lume.