
La Gara de Nord a fost expusă prima locomotivă electrică Alstom Traxx, achiziționată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) în cadrul unui contract de 767 de milioane de lei, care include și întreținerea pe 20 de ani. Acest model face parte dintr-un lot de 16 unități care vor fi livrate până în august 2026.
Capacități impresionante și teste necesare
Prototipul prezentat a fost testat pe circuitul de la Făurei, singurul din țară unde trenurile pot atinge 200 km/h. După verificări suplimentare, locomotiva se va întoarce în Germania pentru ajustări, urmând ca producția de serie să înceapă ulterior. Autoritățile estimează că toate aprobările vor fi obținute până în aprilie 2026, iar primele curse comerciale ar putea începe în primăvara anului următor.
Modernizarea unei flote îmbătrânite
Flota actuală de locomotive din România are o vârstă medie de peste 40 de ani, iar noile achiziții reprezintă un pas important spre modernizarea transportului feroviar. Acestea vor fi folosite de CFR Călători și vor putea tracta trenuri cu până la 16 vagoane.
Provocări în implementare
Înainte de a fi puse în funcțiune, noile locomotive trebuie să treacă teste de compatibilitate cu infrastructura feroviară din România și să obțină autorizațiile necesare. De asemenea, mecanici vor fi instruiți pentru operarea lor.
Această investiție, finanțată prin PNRR, urmărește îmbunătățirea eficienței și vitezei pe rețeaua feroviară națională, în special pe rutele cu viteze maxime de 160 km/h, cum ar fi cele spre Constanța sau în zonele Arad și Simeria.